رفتن به محتوا

بهترین کفش برای دویدن! یک شروع خوب

بهترین کفش دویدن

اگر دلیل شما برای ندویدن، پیدا نکردن بهترین کفش برای دویدن است یا بعد از مدت بسیار زیادی دویدن پاهایتان درد گرفته است و یا اصلاً می‌خواهید از تجربه دیگران درباره بهترین کفش برای دویدنْ باخبر شوید، این مطلب دقیقاً برای شما نوشته شده است. ما در ادامه به معرفی بهترین کفش ها برای دویدن پرداخته‌ایم تا یک بار برای همیشه خیال شما را بابت بهترین کفش برای دویدن راحت کنیم.

انواع کفش دویدن

برای شناخت بهترین کفش برای دویدن باید انواع کفش را بشناسید. بیشتر کفش‌های دویدن شبیه همدیگر به نظر می‌رسند اما واقعیت این است که تفاوت در مواد و طراحی می‌تواند یک کفش را بسیار متفاوت از کفش دیگر کند. برای مثال بعضی از کفش‌ها برای سرعت و مسابقه طراحی شده‌اند، در‌حالی‌که بعضی دیگر برای دویدن آسان ساخته شده‌اند؛ یا مثلاً بعضی از آنها سفتی بیشتری دارند، در‌حالی‌که بعضی دیگر انعطاف‌پذیرند. از طرفی باید توجه کنید ما وقتی می‌دویم، پاها و قوزک‌های‌مان یک الگوی حرکتی طبیعی یا پروناسیون (پرونیشن) را ایجاد می‌کنند. برای مثال بعضی از افراد حرکات بیش از حد به داخل یا خارج از خود نشان می‌دهند که فشار غیرعادی بر روی مچ پا، زانو و باسن آنها وارد می‌کند. این مورد می‌تواند منجر به آسیب شود. بنابراین یافتن یک جفت کفش خوب که مناسب پای شما باشد، کلیدی است.

انواع کفش دویدن

کفش‌های خنثی یا Neutral Shoes

اولین نوع کفش، کفش‌های خنثی یا Neutral Shoes است؛ دوندگانی که قوزک‌هایشان ۱۵ درجه یا کمتر به سمت داخل می‌چرخد، پرونیشن خنثی دارند. کفش‌های دویدن خنثی معمولاً انعطاف‌پذیرتر هستند و بدون عناصر ساختاری محکم برای کنترل پا ساخته می‌شوند.

کفش‌های پایداری یا Stability Shoes

کفش‌های پایداری یا همان Stability Shoes دومین دسته هستند؛ دوندگانی که قوزک‌ها و قوس‌های آن‌ها بیش از ۱۵ درجه به سمت داخل و رو به پایین غلت می‌خورند، بیش از حد پرونیشن دارند. کفش‌های پایدار معمولاً سفت‌تر از کفش‌های خنثی هستند و با عناصر محکم و حمایت‌کننده برای قسمت میانی و پاشنه پا، برای کنترل حرکت اضافی به سمت داخلْ ساخته می‌شوند. انتخاب بهترین کفش برای دویدن وقتی پرونیشن پا زیاد است، به‌اندازه دویدن روزانه، برای حفظ سلامتی شما مهم است.

کفش‌های فیبر کربنی

یکی از جدیدترین انواع تکنولوژی کفش در کفش‌های فیبر کربنی به کار گرفته شده است؛ این کفش‌ها معمولاً برای تمرینات سرعتی و مسابقه طراحی می‌شوند و دارای صفحه فیبر کربنی هستند که در زیره میانی آن قرار گرفته است. صفحه فیبر کربن استحکام را می‌افزاید و می‌تواند در هماهنگی با زیره میانی کار کند تا کارایی ورزش را برای شما افزایش دهد.

کفش‌های بالشتکیْ

کفش‌های بالشتکیْ نوع بعدی را می‌سازند؛ این کفش‌ها دارای زیره ضخیم در وسط خود هستند که می‌توان با اندازه‌گیری ارتفاع پشته آن، نوع آن را سنجید.

کفش‌های مینی‌مالیستی

کفش‌های مینی‌مالیستی برعکس کفش‌های بالشتکی با زیره بسیار نازک در وسط و سطح بالایی خود ارائه می‌شوند. این کفش‌ها برای رانندگی هم گزینه بسیار مناسبی هستند.

کفش‌های سبک وزن یا Lightweight Shoes

کفش‌های سبک وزن یا Lightweight Shoes هم در درجه اول برای تمرینات سرعتی و مسابقه طراحی شده‌اند. در‌حالی‌که هیچ قانون قطعی‌ای در مورد وزن این کفش‌ها وجود ندارد، کفش دویدن اگر کمتر از ۲۵۵ گرم برای مردان و ۲۴۰ گرم برای زنان باشد، سبک‌وزن در نظر گرفته می‌شود. این نوع کفش‌ها، دوام کمتری نسبت به کفش‌های سنگین‌تر دارند، بنابراین بهتر است از آن‌ها کم استفاده کنید.

کفش‌های تریل (Trail Shoes)

آخرین مورد هم کفش‌های تریل (Trail Shoes) است؛ این کفش‌ها برای دویدن در خارج از سطوح صاف، مانند مسیرهای خاکی و زمین‌های کوهستانی طراحی شده‌اند. زیره یا پایین کفش دارای گیره‌هایی برای کشش بهتر است. بعضی از کفش‌های تریل دارای یک صفحه پلاستیکی در قسمت میانی هستند که به آن صفحه سنگی می‌گویند تا از پای شما در برابر سنگ‌های دندانه‌دار و زباله‌ها محافظت کند.

در خرید بهترین کفش برای دویدن به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات خرید بهترین کفش

اولین قدم در خرید یک کفش دویدن، تعیین نحوه استفاده از آن است. ابتدا از خود بپرسید که آیا بیشتر در جاده‌ها می‌دوید یا روی تردمیل. هنگامی که تشخیص دادید که به یک کفش جاده‌ای یا کفش تردمیل نیاز دارید، دو نکته اصلی برای خرید بهترین کفش برای دویدن وجود دارد: احساس و تناسب اندام.

در مورد احساس باید بگوییم که پیدا کردن کفشی برای دویدن که راحت و مناسب باشد بسیار مهم است، زیرا هر دونده نیازهای متفاوتی دارد و الگوهای پا در حین دویدن، به‌طور پویا تغییر می‌کند. بر این اساس معمولاً بهتر است از استفاده از کفش‌هایی که «بیش‌از‌حد پیچ‌خورده و خمیده» هستند، خودداری کنید. در عوض، بهتر است به دنبال یک کفش با پاشنه محکم و زیره‌های میانی EVA با چگالی مناسب باشید که کفش را تثبیت می‌کند. اگر شک دارید، به غریزه خود اعتماد کنید. اگر اولین باری که کفش را پوشیده‌اید احساس ناراحتی کردید، حرکت کنید و اگر باز هم خوب نبود آن را نخرید.

تناسبْ عامل دوم برای خرید بهترین کفش برای دویدن است. از نظر تناسب، یک قانون (به‌معنای واقعی کلمه) این است که باید فاصله‌ای به‌اندازه عرض انگشت شست بین انگشت جلویی و انتهای کفش وجود داشته باشد. اگر قبلاً در قسمت بغل یا جلوی کفش سوراخ‌هایی ایجاد کرده‌اید، این معمولاً نشانه‌ای این است که شما به کفش‌های پهن‌تر نیاز دارید. اکثر شرکت‌های تولید کفش، کفش‌های پرفروش خود را در نسخه‌های پهن و باریک عرضه می‌کنند.

بهترین کفش برای دویدن روی تردمیل

یک ساعت دویدن روی تردمیل می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی و سوزاندن کالری اضافی بسیار مؤثر باشد.، اما باید بدانید که اگر از کفش‌های مناسب استفاده نکنید، فشار زیادی روی پاهای شما ایجاد می‌شود. بر همین اساس استفاده از بهترین کفش برای دویدن روی تردمیل که از پاهای شما محافظت کند، ایده خوبی است. در واقع، این کفش‌ها انعطاف‌پذیری و قوس زیادی دارند که همین به شما امکان می‌دهد بدون ایجاد آسیب به پاهایتان به ورزش‌کردن ادامه دهید.

دویدن روی تردمیل

در مورد بهترین کفش برای دویدن چه برای تردمیل و چه غیر از آن، اولین عامل وزن است؛ کفش‌های سبک وزن، انعطاف‌پذیری مناسب را در طول جلسات تمرینی سنگین تضمین می‌کنند. این مورد همچنین به این معنی است که شما مجبور نیستید برای حرکت‌دادن پاهای خود نیروی زیادی اعمال کنید، بنابراین انرژی برای حرکات و تمرینات ذخیره می‌شود. دومین عامل تناسب است؛ شما باید اطمینان حاصل کنید که کفش موردنظرتان از قوس خوبی پشتیبانی کند. کفش متناسب، کفشی است که در مناطق حساس و استراتژیک پا خمیده است تا بتواند پای شما را به‌خوبی قالب بگیرد. بالشتک یا فوم مناسب سومین عامل در انتخاب بهترین کفش برای دویدن روی تردمیل است؛ کفش‌هایی با بالشتک هدفمند زیر پاشنه و جلوی پا در مقایسه با کفش‌های دیگر، محافظت و جذب بهتر ضربه را ایجاد می‌کنند. همیشه توصیه می‌شود کفش‌هایی با زیره‌های دارای بالشتک یا فوم استاندارد را انتخاب کنید تا از جذب ضربه بهتر اطمینان حاصل کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که معمولاً به آن توجه نمی‌شود، پشتیبانی از قوس در کفش است. انتخاب کفش بدون پشتیبان قوس مناسب می‌تواند در طولانی مدت منجر به درد پا شود. عامل مهم بعدی برای انتخاب کفش، قابلیت تنفس پا در کفش است؛ تنفس و راحتی هنگام انتخاب کفشْ ضروری است، بنابراین لازم است در بین کفش‌ها متریالی را انتخاب کنید که پاهای شما در آن عرق نکند. کفش‌هایی با رویه مشبک، تنفسی که باعث تهویه هوا می‌شود را به‌خوبی پشتیبانی می‌کنند. البته این نکات برای خرید بهترین کفش برای دویدن به‌طورکلی هم صدق می‌کند اما در مورد کفش مخصوص دویدن روی تردمیل باید حساسیت بیشتری به خرج دهید.

بهترین کفش برای دویدن از نگاه سایت آمازون در سال ۲۰۲۱

وقتی نوبت به خرید بهترین کفش برای دویدن می‌رسد، محدودکردن صدها گزینه دشوار است. خوشبختانه، پلتفرم‌های آنلاین، پیداکردن محبوب‌ترین محصولات را آسان می‌کند، چون این پلتفرم‌ها، محصولات برتر را بر اساس رتبه‌بندی و بررسی‌ها مرتب می‌کند. به‌این‌ترتیب، مصرف‌کنندگان می‌توانند نظر مشتریان واقعی درباره محصولات را بخوانند و در مورد آنها بیشتر بدانند. ما هم اینجا محبوب‌ترین کفش‌های دویدن در سایت آمازون را به شما معرفی کرده‌ایم که هر کدامشان راحتی، پشتیبانی و دوامی باورنکردنی را ارائه می‌دهند. در ضمن درباره موجودبودن یا نبودن این کفش‌ها در ایران هم خیالتان راحت باشد چون اغلب این کفش‌ها یا در ایران موجودند یا اگر نباشند از طریق پلتفرم‌ها و صفحات مختلف قابل سفارشند.

از بین کفش‌های آدیداس، کفش زنانۀ ADIDAS WOMEN’S CLOUDFOAM با مموری‌فوم پیشرفته‌اش بهترین گزینه است. نیوبالانس برای مردان مدل ۶۸۰V6 و برای زنان مدل FRESH FOAM ROAV V1 را آماده کرده است. اسیکس که عاشقان دویدن بیش از همه آن را می‌شناسند، GEL-VENTURE 7 را هم برای زنان و هم برای مردان ارائه داده است تا نشان دهد که تکنولوژی کفش‌هایش همه را به یکسان پوشش می‌دهد. پوما با TAZON 6 FM خودش را بین برندها جا داده است. بروکس هم که در ایران کمتر شناخته شده، راه اسیکس را رفته و GHOST 13 را با طراحی زیبای خود، هم برای مردان و هم برای زنان به بازار معرفی کرده است. درنهایت هم مدل TANJUN نایک را داریم که زنانه است و با طراحی ساده‌اش، آماده است که در جاهای مختلف آن را بپوشید.

بهترین کفش برای دویدن

دویدن از پیدا کردن بهترین کفش شروع می‌شود

دویدن بهترین ورزش است، البته فقط تا زمانی که بتوانید بهترین کفش برای دویدن را پیدا کنید. علاوه بر نکاتی که در بالا ارائه دادیم، یک نکته مهم دیگر این است که شما باید نوع نیاز، توانایی بدنی، شکل پا و انگشتان و از همه مهم‌تر تجربه و دانش کسانی که عمرشان را در ورزش‌هایی مثل دویدن، صرف کرده‌اند را هم در نظر بگیرید. مشورت‌گرفتن از یک متخصص باتجربه و بادانش که نوع پای شما را می‌شناسد، می‌تواند سریع‌ترین و دقیق‌ترین گزینه برای پیدا کردن بهترین کفش برای دویدن باشد. به‌همین‌دلیل هم هست که اکتیک راه ارتباط با متخصصان را به‌صورت آنلاین و آفلاین برای شما هموار کرده است تا بتوانید از دانش و تجربه آنها برای معرفی بهترین کفش‌ها برای دویدن استفاده کنید.

اولین نفری باشید که به مطلب ما امتیاز می دهید.

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *