رفتن به محتوا

همه چیز درباره درآمد چرم دوزی

درامد چرم دوزی

کیف، کت و کاپشن، بند ساعت، کفش، زیورآلات چرمی، کمربند و پارچه‌های مبلمان؛ چرم همه‌جا بوده است و خواهد بود. یک متریال مقاوم، زیبا و همیشه جذاب که از کف خیابان‌های شهر تا کت‌واک‌های صنعت مد را در اختیار خود دارد. به‌دلیل همین گستردگی عظیم محصول و حوزه‌های کاری، حتی یک لحظه هم نباید در سودآوربودنش شک کرد. البته نباید نادیده گرفت که چرم‌ دوزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع دستی ایران، صنعتی است که در سطح ملی و بین‌المللی توسعه پیدا کرده است، تا آن‌جا که بعضی از فعالان این حوزه درآمد چرم دوزی را همسنگ درآمد بشکه‌های نفتی می‌دانند و سود هر جفت کفش چرمی را بیشتر از سود فروش یک بشکه نفت در نظر می‌گیرند. اکتیک در ادامه از این صنعت مهم و درآمدش خواهد گفت.

درآمد چرم دوزی به چه عواملی بستگی دارد؟

چه عواملی در درامد چرم دوزی موثر است

درآمد چرم‌ دوزی به مواردی مثل سرمایه اولیه، دقت و ظرافت اجرای کار، استراتژی بازاریابی و فروش و از همه مهم‌تر ایده‌های شما بستگی دارد. هر کدام از این عوامل در نوع خود مهمند، اما مهم‌تر از هر چیزی این است که شما بتوانید ارتباط بین این عوامل را به‌خوبی ایجاد کنید. برای مثال نمی‌شود صرف این‌که متریال خوبی دارید، انتظار داشته باشید که فروش و درآمدتان هم خوب باشد. باید در نظر بگیرید که استراتژی فروش، تولید محصولات خاص با توانایی رقابت با دیگر برندها، کارکردن روی برندینگ محصول و درنهایت ارائه محصولات باکیفیت کاملاً روی میزان درآمد چرم دوزی تأثیر می‌گذارد. البته شاید شما جزو دسته‌ای باشید که نخواهید از چرم‌ دوزی از این طریق درآمد داشته باشید و می‌خواهید حوزه آموزش و انتقال تجربه را برای کسب درآمد انتخاب کنید. اگر این‌طور است، پس بخش بعدی را بخوانید.

آموزش و انتقال تجربه یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد از چرم دوزی

آموزش و انتقال تجربه چرم دوزی

خیلی‌ها معلم‌بودن را بیشتر از تاجر‌بودن دوست دارند و بعضی از تاجران هم هستند که می‌خواهند تجربه خود را به نسل‌های دیگر منتقل کنند. این کار نه‌تنها یکی از شیوه‌های کسب درآمد از مهارت چرم‌دوزی است، بلکه راهی است برای استفاده از تجربه برای ارتباط با یک جامعه بزرگ‌تر و آدم‌های مشتاق یادگیری. حالا سؤال این است که اگر ما کارآموز و مشتاق یادگیری راه‌های کسب درآمد از چرم دوزی باشیم باید به کجا و کی مراجعه کنیم؟ اگر ما مشتاق انتقال‌دادن تجربه‌هایمان باشیم باید از کجا اقدام کنیم؟

جواب هر دو سؤال یکی است: اکتیک! چون اکتیک جهان خلق و انتقال تجربه‌هاست و در آن شما می‌توانید با کسانی که سال‌ها در حوزه چرم‌دوزی کار کرده‌اند، چه به‌صورت آنلاین و چه آفلاین آشنا شوید، اگر هم دنبال کسانی می‌گردید که تجربه‌هایتان را با آنها به اشتراک بگذارید، این امکان برای شما فراهم است که در اکتیک آنها را پیدا کنید. یادتان باشد که در دنیای ما، تجربه یکی از ارزشمندترین دارایی‌های هر فرد است و انتقال این دارایی ارزشمند هم می‌تواند یکی از راه‌های درآمد باشد، پس اکتیک یکی از جدیدترین راه‌های درآمد چرم دوزی را پیش پای شما قرار داده است.

چطور می‌توان از چرم دوزی درآمد خوبی داشت؟

کسب درآمد از چرم دوزی

برنامه‌ریزی کنید؛ این اولین کاری است که قبل از اجرای هر کاری باید انجام دهید، پس موقعی که تصمیم گرفتید یک شرکت یا برند در زمینه چرم راه‌اندازی کنید، زمان آن است که طرحی تهیه کنید که طرح کسب‌و‌کار شما را مشخص کند. برنامه‌تان را با سنجش ابعاد سرمایه‌گذاری خود شروع کنید. مطمئن شوید که بهترین مخاطب را برای کسب‌و‌کار خود شناسایی کرده‌اید. گسترش کسب‌و‌کار شما تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانید موقعیت خود را در بازار حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که به کسب‌و‌کارتان زمان کافی برای ایجاد کانال‌هایش می‌دهید. بعد از این باید مراحل زیر را طی کنید.

مهارت‌های مورد نیازتان را توسعه دهید

شما ممکن است کسب‌و‌کار چرم ‌دوزی خود را به‌صورت انفرادی راه اندازی کنید، در این حالت باید مهارت‌های مناسبی داشته باشید. چندین مهارت اساسی در چرم دوزی وجود دارد که شامل دوخت، برش، تکمیل و درست‌کردن لبه‌ها می‌شود. علاوه‌بر‌این، شما باید از بعضی ابزارهای اساسی آگاه باشید. اکثر کارها به ابزارهای زیر نیاز دارند: سوزن، چاقو، ابزار اسکنه، نخ، چکش و خط‌کش. پروژه‌ای که ایجاد می‌کنید ممکن است حتی به ابزارهای بیشتری نیاز داشته باشد. همه‌چیز به پروژه شما بستگی دارد؛ پس اگر یک کسب‌و‌کار چرم در مقیاس کوچک دارید، باید در مورد ماشین‌آلات مناسب این کار هم بیشتر بدانید.

بازار و تقاضا را بشناسید

برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار، باید از عملکرد بازار آگاه باشید. با شناخت رقبای خود در بازار شروع کنید و بعد بررسی کنید که آنها برای به‌دست‌آوردن مشتری چه می‌کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا اندازه بازار را تعیین و برنامه‌ای برای رفع نیازهای آن ایجاد کنید. اگر متوجه شدید که اکثر خریدها ناشی از خواسته‌ها و نیازهای مشتری است، پس شما می‌توانید روی درآمد زایی با چرم دوزی حساب ویژه‌ای باز کنید. بزرگ‌ترین اشتباه در تجارت این است که اول محصولاتی را که دوست دارید ایجاد کنید و بعد به‌دنبال مشتریانی باشید که ممکن است به آن‌ها علاقه‌مند باشند. مشتریان در هر مرحله‌ از کار، حرف اول را می‌زنند. بنابراین، به‌جای تمرکز بر ترجیحات خود، روی اولویت‌های آنها تمرکز کنید.

محصولات مناسب را انتخاب کنید

صنعت چرم محصولات متعددی را ارائه می‌دهد. درواقع خود چرم خام یک محصول محسوب می‌شود. بنابراین، قبل از شروع سرمایه‌گذاری خود، باید تصمیم بگیرید که چه اقلامی را بر اساس چه ایده‌هایی می‌خواهید بسازید و بفروشید. چرم منبعی است که به‌طرق مختلف می‌توان از آن استفاده کرد و برای انواع اقلام و اشیاء استفاده می‌شود. شرکت‌های چرم در رویدادهایی مانند نمایشگاه‌ها و مصنوعات نیز شرکت می‌کنند. دانستن در مورد صنعت چرم و کسب تجربه از کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید باید چه نوع محصولاتی را در زمینه چرم ارائه دهید.

به‌دنبال ایده‌های ناب باشید

اگر می‌خواهید در صنعت چرم‌دوزی جا بیفتید، باید با محصولات باکیفیت شروع کنید تا ارتباط پایداری را با مشتریان این حوزه ایجاد کنید. اول از همه، شما باید یک برند استاندارد داشته باشید. داشتن یک برند به این معنی نیست که باید فقط به یک محصول چرمی پایبند باشید، اما باید فکر و ایده منحصربه‌فردی در کار شما وجود داشته باشد که شما را متمایز کند.

در انتخاب محصول، ایده و استراتژی خلاق باشید چون…

صنعت چرم یکی از قدیمی‌ترین صنایع تولیدی در تاریخ است و تعجب ندارد که چرم و محصولات آن یکی از پرمعامله‌ترین محصولات در سطح جهان هستند. کسب‌و‌کار چرم یک تجارت پرسود برای کارآفرینانی است که به‌دنبال فرصت‌های جدید در دنیای کسب‌و‌کار هستند. همان‌طور که می‌دانیم، خلاقیت، معیار هر کسب‌و‌کاری است. همچنین باید بدانید که یکی از دلایل سودآوری تجارت چرم، تنوع استفاده است. مردم از چرم به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ کفش، لباس، کیف، لوازم جانبی و انواع اکسسوری. خلاصه اگر به دنیای امروز ما نگاه کنید، به‌سختی می‌توانید کسی را ببینید که یک محصول چرمی را به‌عنوان بخشی از لباس خود نداشته باشد.

راه‌های اصلی در آمد زایی با چرم دوزی چیست؟

راه اصلی درامد چرمدوزی

شما سه گزینه جالب‌توجه برای ورود به صنعت چرم‌دوزی دارید. شما می‌توانید تولید و خرده‌فروشی کنید و حتی به صادرات چرم فکر کنید. آنچه برای شروع به‌عنوان یک تولیدکننده نیاز دارید با آنچه به‌عنوان صادرکننده محصولات چرمی نیاز دارید، متفاوت است. تولید به ساخت محصولات مربوط می‌شود. در تولید، شما باید قبل از شروع ساخت، تمام مواد مورد‌نیاز را در دسترس داشته باشید. از طرفی، صادرات مستلزم فروش کالاهای نهایی به صاحبان فروشگاه است که به‌نوبه خود آنها را به مشتریان می‌فروشند. گزینه کسب‌و‌کار خرده‌فروشی هم از شما می‌خواهد که محصولات نهایی را مستقیماً به مصرف‌کنندگان علاقه‌مند بفروشید. این یعنی درآمد چرم دوزی به این بستگی دارد که کدام یکی از این راه‌ها را انتخاب می‌کنید.

بهترین ایده ها برای کسب درآمد از چرم دوزی چه هستند؟

برای ایجاد فضایی برای خود در صنعتِ به‌سرعت در حال رشدِ چرم‌دوزی، به یک ذهن تجاری خلاق نیاز دارید و این یعنی لازم نیست با بودجه خیلی زیاد شروع کنید. با این حال، تجارت چرم یکی از مواردی است که باید با یک استراتژی تجاری استثنایی به سراغش بروید پس ما در ادامه چند مورد از ایده های چرم دوزی که شما می‌توانید از طریق آن‌ها استراتژی‌های ذهنتان را پیاده کنید، معرفی کرده‌ایم.

تولید پوشاک چرمی

تولید پوشاک چرمی

لباس‌های چرمی در دنیای مد همیشه بوده و هستند. مردم هر چرمی را دوست دارند، چون ظاهری شیک به آن‌ها می‌دهد. به‌عنوان یک طراح که به‌دنبال فرصت‌های جدید در دنیای مد است، انتخاب پوشاک چرمی می‌تواند بهترین ایده تجاری شما باشد. با این ایده تجاری، شما باید انواع مختلفی از محصولات چرمی، از جمله شلوار، ژاکت، تاپ و دامن را تولید کنید.

ساخت مبلمان چرمی

تولید مبلمان چرمی

خودتان بهتر می‌دانید که یکی از رایج‌ترین کاربردهای چرم، ساخت مبلمان چرمی است، به‌این‌دلیل که چرم مد روز شده و مردم به روش‌های مختلفی برای استفاده مناسب از آن فکر می‌کنند. همین‌طور رومیزی چرمی همیشه در هر زمان مورد ستایش قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان چرم را به‌عنوان روکش کوسن، روکش مبل، رویه صندلی و سایر وسایل مبلمان هم استفاده کرد.

البته استفاده از چرم فقط به ساخت مبلمان محدود نمی‌شود. در‌حال‌حاضر در دکوراسیون داخلی، چرم یکی از لوکس‌ترین متریال‌هاست و ترکیب آن با چوب هم آوانگارد است و هم وینتیج. حقیقت این است که در این حوزه همه‌چیز به خلاقیت بستگی دارد. همچنین می‌توان از چرم به‌عنوان متریال داخل خودرو استفاده کرد. کدام ماشینی را دیده‌اید که روکش چرمی داشته باشد و شما دوست داشته باشید از آن پیاده شوید؟

صادرات چرم

درآمد از صادر کردن چرم

صادرات همیشه یک تجارت پرسود بوده است. اگر در استانی هستید که در آن دباغی و فرآوری چرم به‌طور گسترده انجام می‌شود، صادرات چرم یک ایده تجاری سودآور برای شماست. شما باید اطلاعات مورد نیاز را در مورد صادرات در کشور خود دریافت کنید. اگر قصد استفاده از این گزینه را دارید، به شناخت و کسب مجوزهای دولتی نیاز خواهید داشت.

تولید صنایع دستی چرمی

چرم برای تولید صنایع دستی هم کاربرد فراوانی دارد و  همین چرم‌دوزی را به یک ایده تجاری بسیار سودآور تبدیل می‌کند. همچنین این گزینه نیاز به سرمایه‌گذاری کمی دارد. آنچه شما نیاز دارید عمدتاً تجهیزات ضروری صنایع دستی است. خوشبختانه این تجهیزات به‌راحتی در فروشگاه‌های اطراف شما در دسترس هستند. برای انجام کار، تنها ماده اولیه‌ای که نیاز دارید چرم است که می‌توانید آن را از خرده‌فروشان چرم تهیه کنید. صنایع دستی چرم دارای اقلام مختلفی مانند جلد کتاب، دیوارکوب، کمربند، سگک و غیره است. صنایع دستی چرمی را می‌توان با مهارت‌های کم یا بدون مهارت‌های حرفه‌ای انجام داد. فقط کافی است کمی در مورد اصول اولیه کسب‌و‌کار صنایع دستی آموزش ببینید.

تولید کیف چرمی

درآمد چرمدوزی از تولید کیف

رایج‌ترین ماده‌ای که در ساخت کیف استفاده می‌شود، چرم است. کیف‌های چرمی از انواع کیف‌های مد روز در این عصر و زمان هستند. این کسب‌و‌کار نیاز به حداقل سرمایه‌گذاری دارد و برای راه‌اندازی آن به هیچ مدرکی نیاز ندارید. با این حال، دانش اولیه و درک این صنعت مهم است. برای ساخت کیف چرمی، شما می‌توانید هم تولید‌کننده و  هم خرده‌فروش باشید.

تولید یا خرده فروشی لوازم جانبی چرم

تولید لوازم جانبی چرم

لوازم جانبی چرم، یکی دیگر از ایده‌های تجاری سودآور در صنعت چرم است. درست مانند هر تجارت چرم دیگری، شما می‌توانید تولید‌کننده یا خرده فروش باشید. ایده ساخت مستلزم این است که لوازم جانبی را طراحی و تولید کنید. جنبه خرده‌فروشی آن به این برمی‌گردد که فروشگاه‌هایی که لوازم جانبی ساخته‌شده از چرم را می‌فروشند، پیدا کنید. البته قبل از اینکه بتوانید یک فروشگاه خرده‌فروشی راه‌اندازی کنید، باید با تولیدکنندگان ارتباط برقرار کنید. لوازم جانبی مانند ساعت، کیف پول، سگک، دستکش و غیره است. البته این لیست واقعاً پرشمار است و به ایده‌های چرم‌دوزی شما بستگی دارد.

تولید کفش

تولید کفش چرمی

چرم یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه برای تولید کفش است. شما می‌توانید این تجارت را در مقیاس کوچک راه‌اندازی کنید. چرم فرآوری‌شده به‌عنوان ماده اولیه، تجهیزات لازم، قالب‌ها و آموزش‌های اولیه برای فرآیند تولید، تمام آن چیزی است که برای این کار نیاز دارید.

ساخت جواهرات چرمی

تولید زیورآلات با چرم

ساخت جواهرات یکی دیگر از ایده‌های تجاری شما در صنعت چرم است. این اقلام شامل گردنبند، دستبند، النگو، گوشواره و انواع بند است. ساخت جواهرات چرمی برای شروع، به یک سرمایه‌گذاری کوچک نیاز دارد. اصولاً این حوزه بسیار پول‌ساز است، چون تعداد مشتریان فوق‌العاده زیادی دارد که حاضرند برای زلم‌زیمبوهای کوچک به‌راحتی پول خرج کنند، پس اصلاً دست‌کمش نگیرید.

درآمد چرم دوزی در دنیا

صنعت چرم نقشی اساسی در اقتصاد اکثر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه دارد. صنعت چرم با تقاضای مشتریان برای طرح‌های جدید، محصولات چرمی استثنایی و مد روز رشد کرده است. در نتیجهْ پتانسیل رشد، اشتغال و صادرات و نیاز به صنعت چرم کاملاً اثبات شده است. صنعت جهانی چرم، سالانه انواع چرم را با ارزش تخمینی حدود ۴۰ میلیارد دلار تولید می‌کند. درواقع اندازه بازار جهانی کالاهای چرمی در سال ۲۰۲۰، ۳۹۴.۱۲ میلیارد دلار برآورد شد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ به ۴۰۷.۹۲ میلیارد دلار برسد. در سطح جهانی، محصولات چرمی یکی از پرمعامله‌ترین محصولات هستند. همچنین صنعت چرم با افزایش جمعیت و شهرنشینی رشد می‌کند. تجارت چرم پرسود است، چون مصرف محصولات آن توسط انسان به‌صورت روزمره و دائمی است.

درآمد چرم دوزی در ایران

چرم دوزی در ایران جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود، چون این شغل هزاران سال است که در ایران وجود دارد و دباغی و کار با پوست از مشاغل سنتی ایران محسوب می‌شود. از طرفی وجود مواد اولیه این صنعت در کشور خودمان، راه را برای انواع کار باز کرده است. علاوه‌براین، «طبق داده‌های مصرف فردی مرکز آمار در سال ۱۳۹۰ و گزارش مؤسسه تامسون رویترز، مصرف سالانه  142 مورد از انواع محصولات صنایع نساجی، پوشاک و چرم کشور در حدود ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود». این آمار مسلماً در طی دهه اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است و همین عدد بسیار فوق‌العاده نشان می‌دهد که چقدر این صنعت می‌تواند آینده روشنی را پیش روی شما قرار دهد.

تخمین هزینه‌های چرم دوزی

تخمین این هزینه‌ها در ایران یک بار برای همیشه، ناممکن است. چرا؟ چون هزینه مواد اولیه، ابزار، اجاره و سایر موارد ریز و درشت دیگر همواره در حال تغییر و اغلب در حال افزایش است، پس شما برای تخمین هزینه باید حتماً قیمت‌های روز را مدنظر قرار دهید. در ضمن برای تخمین هزینه باید در نظر بگیرید که اندازه کسب‌و‌کارتان چقدر است، ابزار چرم دوزی شما باید چه باشد و قرار است چه چیزی تولید کنید. بر این اساس باید بدانید که زمانی که مثلا ًدر اتاق شخصی در خانه خودتان در حال تولید اکسسوری هستید، مسلماً هزینه‌های کمتری دارید تا زمانی که قرار است در یک کارگاه، روکش مبل تولید کنید. بر این اساس هزینه‌های چرم دوزی می‌تواند از ۲۰ میلیون تا ۱ میلیارد برای شروع یک کار، متفاوت باشد.

آموزش چرم دوزی و هزینه‌های آموزش

هزینه‌های آموزش چرم دوزی بسته به این‌که چطور آموزش ببینید، متفاوت است. شما اگر به سمت خودآموزی بروید، مسلماً برای آموزش هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید و هزینه شما صرف آزمون‌و‌خطا و تجربه شخصی می‌شود. اگر بروید و در یک کارگاه شاگردی کنید، هزینه شما احتمالاً صرف رفت‌‌وآمد، خرید پارچه و بعضی از ابزارهای اساسی می‌شود. اگر هم پکیج‌های آموزشی را خریداری کنید، این هزینه از یک میلیون تا بیست میلیون متغیر خواهد بود. پس شیوه آموزش‌گرفتن مهم است. همچنین باید گفت که استفاده از تجربه دیگران مهم‌ترین کاری است که شما باید انجام دهید، چون استفاده از تجربه دیگران می‌تواند باعث شود که راه را دقیق‌تر و با فرسایش کمتر طی کنید. به‌همین‌دلیل است که اکتیک در مسیر شما قرار گرفته است تا با حضور متخصصان حوزه چرم، راه‌های رسیدن به درآمد چرم دوزی را برای شما باز کند.

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *