خلق ارزش مشترک، فراتر از مسئولیت اجتماعی

خلق ارزش مشترک الگوی جدیدی در کسب و کارهای نوآور است با این مفهوم که برنامه کسب و کار طوری چیده شود تا حل مسائل جامعه و رشد کسب و کار در یک راستا قرار بگیرند. درواقع کسب و کارهای نوآوری که قصد خلق ارزش مشترک دارند باید بتوانند در ارزش با تمام ذینفعان مشترک باشند. در این الگو، ارزش یک کسب و کار فقط برای سهام‌داران، کارکنان و مدیران نیست بلکه برای کلیه ذینفعان زنجیره یک شرکت اعم از جامعه، مشتریان، تامین کنندگان و مصرف کنندگان، خلق ارزش صورت می‌گیرد.

در مدل خلق ارزش مشترک این بحث مطرح شده که ما تا زمانی که بخواهیم برای حل مسائل اجتماعی (فقر، بیکاری، اعتیاد و ... ) فقط بر دولت یا NGO ها تکیه کنیم مقیاس این مشکلات آنقدر زیاد است که با سایز و مقیاس فعالیت هایی که دولت ها دارند قابل مقایسه نیست. در نتیجه برای حل این مسائل باید از شرکت ها یاری گرفت. باید سعی شود که حل مشکل پیش آمده برای شرکت سودآور باشد تا انگیزه پایدار در شرکت ایجاد شود.

بهترین روش خلق ارزش مشترک در جوامع توسعه یافته به این صورت است که کسب و کار طوری ارزش اقتصادی خلق کند که به چالش‌های جامعه هم رسیدگی شود.

در اکتیک پس از بررسی راه‌های مختلف خلق ارزش مشترک، قدرتمندترین استراتژی پیشرفت اجتماعی را انتخاب کردیم. در این استراتژی از چالش‌های اجتماعی به‌عنوان فرصت شغلی جدید استفاده می‌کنیم. در این رویکرد موفقیت اکتیک با پیشرفت اجتماعی پیوند زده می‌شود.

به این ترتیب سودآوری برای کسب و کار نوآور اکتیک از طریق پرداختن به نیازها و چالش‌های اجتماعی خلق می‌شود.

 سه روش اصولی اکتیک برای خلق ارزش مشترک

بازبینی در محصولات و بازارها:

یکی از شیوه‌های خلق ارزش مشترک پاسخگویی به نیازهای اجتماعی از طریق محصولات و دسترسی به بازارهای جدید و کاهش هزینه‌ها از طریق نوآوری است.

تحقیقات بازار برای اکتیک از سال 1399 آغاز شد و با شناسایی مسائل و نیازهای اجتماعی و خلاء موجود در بخش سرگرمی و اوقات فراغت تصمیم گرفتیم با خلق و فراهم کردن فرصت‌های جدید چه برای کسب درآمد چه برای رشد فردی و افزایش کیفیت زندگی، بهره‌وری زندگی اجتماعی را افزایش دهیم. تصمیم برای حل مشکلاتی مانند ارتباطات و معاشرت خارج از فضای دیجیتال، نبود فضایی برای کار کردن و کسب درآمد بر پایه علاقه‌مندی، نبود پلتفرم جامع برای گذراندن وقت و سرگرمی در تمام زمینه‌های اوقات فراغت، آغاز مسیر خلق ارزش مشترک در اکتیک شد.

توجه به بهره‌وری در زنجیره ارزش:

توجه و حرکت به سمت بهره وری در زنجیره ارزش کمک می کند تا ضمن افزایش و ارتقای کیفیت، کمیت و اعتبار شرکت‌ها به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست نیز کمک کرده و نقشی توسعه‌ای در حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.

مصادیق توجه به بهره‌وری و خلق ارزش در اکتیک

درون سازمانی: در قدم اول تصمیم گرفتیم به‌جای یک تیم بزرگ یک تیم اثرگذار داشته باشیم. جذب و شکل‌گیری تیم از میان بهترین‌های هر تخصص شروع شد. قدم بعدی برای بهره‌وری بیشتر، تعیین سیاست دورکاری بود. با دورکار کردن کامل شرکت چند ارزش دوطرفه خلق کردیم. می‌توانیم با متخصص‌ها در هر جای ایران یا خارج از ایران همکاری کنیم. می‌توانیم با حذف زمان رفت و آمد به افزایش کیفیت زندگی هم‌تیمی‌هایمان کمک کنیم. می‌توانیم از پتانسیل‌های موجود در تکنولوژی برای ارتباطات در دورکاری استفاده بهینه داشته باشیم.

برون سازمانی: ایده اولیه اکتیک استفاده بهینه از زمان‌های خالی‌ای بود که در فضای مجازی هدر می‌رفت. این وقت‌ها پتانسیل تبدیل شدن به یک کار بزرگ را دارند. در اکتیک هر کسی که مهارتی دارد به‌جای صرفا نمایش مهارتش در فضای مجازی، از آن در فضای واقعی درآمدزایی می‌کند. همینطور کسانی که تجربیات دیگران را فقط از فضای مجازی تماشا می‌کنند، حالا فرصت این را دارند که آن زمان‌ها را تبدیل به یک تجربه باکیفیت کنند.

همچنین در کنار تعهد به افزایش کیفیت زندگی و اوقات فراغت ایرانیان، در اکتیک متعهد به خلق ارزش‌های مشترک عمومی مانند (کاهش مصرف‌گرایی، توجه به محیط زیست، یافتن و معرفی فعالیت‌ها و تجربه‌های داوطلبانه در راستای حفظ محیط زیست، توجه به زندگی مسالمت آمیز در کنار حیوانات اهلی و توجه به حیات وحش) هستیم. مجموعه فعالیت‌های اکتیک همواره و در هر شرایطی با هدف ایجاد حال خوب برای کاربرانش و محیط زیست خواهد بود.

توسعه و رشد:

عدم توسعه کسب و کار و ارتباطاتش با تامین کنندگان بیشتر و سازمان‌های بیشتر در طولانی مدت منجر به پرداخت هزینه‌های گزاف و چه بسا راکد ماندن و شکست خوردن کسب و کارها خواهد شد.

اکتیک از 3 روش به رشد و توسعه درون سازمانی و بیرون سازمانی می‌پردازد.

خلق ارزش مشترک میان اکتیک و میزبان‌ها: با هدف و برنامه جذب میزبان از سراسر ایران علاوه بر گسترش زنجیره تامین‌کنندگان تجربه‌های اکتیک، صاحبان تخصص و مهارت در هر گوشه‌ای از ایران را می‌شناسیم و تیم بزرگی خواهیم داشت متشکل از هنرمندان و متخصصان که بر پایه علاقه‌مندی کار و کسب درآمد می‌کنند.

خلق ارزش مشترک میان اکتیک و مهمان‌ها: برای مهمان‌های اکتیک همیشه به «کیفیت اوقات فراغت» پایبند خواهیم بود و قدم اول اکتیک برای این هدف افزایش تنوع تجربه‌هاست که ارزش دوطرفه برای اکتیک و مهمان‌ها خلق خواهد کرد.

خلق ارزش مشترک میان اکتیک و هم‌تیمی‌هایی که اکتیک را ساخته‌اند: ما بر این باور هستیم که رشد و توسعه فردی و حال خوب هم‌تیمی‌هایمان بر کلیه فرایندهای سازمان نیز تاثیر می‌گذارد. با آموزش مهارت‌های جدید، اشتراک گذاری دانش بین تیم‌ها و خلق فرصت رشد و پیشرفت فضای اکتیک را به شرکتی خلاق و نوآور مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا تبدیل خواهیم کرد تا کار کردن در اکتیک برای هر دو طرف ارزشمند باشد.

هدف ارتفا و بهبود بهره‌وری و جلب اعتماد مردم و شناخت نیازهای جامعه، سرمایه اصلی اکتیک است برای ادامه این مسیر و خلق ارزش‌های مشترک بیشتر. همکاری با میزبانان و تامین کنندگانی که در بخش‌های دیگر جامعه مسئله شغل و درآمد دارند، همکاری با سازمان‌ها و نهادها و کمک گرفتن برای افزایش کیفیت محصول تجربه و ارائه خدمات متنوع و جدید به خصوص به قشر کم توان و محدود جامعه. برنامه‌های مدون برای پر کردن خلاء اوقات فراغت و اشتغال‌زایی، بخشی از کار بزرگ اکتیک در راستای خلق ارزش مشترک و ماموریت CSV خواهد بود.

توسعه حقیقی در دنیای امروز در گروی تکنولوژی، منابع و راه حل های مدیریت کسب و کار بوده و امیدواریم دولت ها نیز با اتخاذ سیاست گذاری ها و تصمیمات مهم، تسهیلگری مناسب برای بهبود و ارتقای توسعه هرچه بیشتر فضای کسب وکارها و خلق ارزش مشترک باشند.